Az ősi iskolákról kialakított negatív képet egy olyan ember változtatta
meg, aki népszerűsítette az általa létrehozott új rendszert, de egyben fejlesztette
a megőrzött ősi iskolákat. Ő nem volt más, mint Jigoro Kano, aki egy fiatal
jujutsu tanítvány volt, de 1882-ben egy új irányzatot alakított ki a
jujutsuból, amit judonak keresztelt el.
Kano eltávolította a veszélyes
technikákat a jujutsuból és átalakította a rendszert egy mérsékelt
küzdősporttá, kihangsúlyozva a dobó technikákat, hozzáadva néhány ősi
formagyakorlatot a jujutsuból. Ő hozta létre a tanuló fokozatok rendszerét és
azok megkülönböztető övszíneit, amit a többi harcművészet is átvett tőle, s
alkalmaznak a mai napig. Kano munkássága a legkiemelkedőbb személyiségek közé
tette őt a japán oktatási rendszerben is. Miután megengedték neki, hogy
rendszerét bemutassa az iskolákban is, ez azt eredményezte, hogy a japán testnevelési
program alapjává vált a judo oktatása az iskolás gyerekek számára. A judo
futotta be a legnagyobb „karriert” a japán küzdősportok közül, de mára már
elvesztette harcművészet jellegét. Az egész világot átívelő térhódítása,
olimpiai sportágak közé emelte, és milliók gyakorolják szerte a világon. Abból
a célból, hogy megőrizze a judo előtti jujutsu iskolát, tanítványai közül
kiválasztotta Shiro Saigot, akinek harcias mozgása a daito ryu aiki jujutsu
tudásából eredt, amit Tanamo Saigotól sajátított el. Megismertette vele a
kiemelkedően változatos jujutsu stílusokat, ám hirtelen elhagyta a judo világát
és a daito ryu tanításába kezdet.