Elkötelezvén - Az “ÚT” szociológiai szempontból - első rész
Rosszul születtem.
Nem rosszkor, csak olyan
születési szív-rendellenességgel, amely kihatott az egész életemre.
Gyermekkorom meghatározó
élményei közé tartoztak a kórházi lét eseményei.
(9 évesen megoperáltak,
majd az egyre ritkuló orvosi felülvizsgálatok következtek, végül 18 évesen
„egészséges”-nek nyilvánítottak.
Ennek ellenére minden sportcentrumból eltanácsoltak)
Az egészségi állapot meghatározó a sportolásba való bekapcsolódás kapujában.
A versenysport utánpótlásának kiválasztásakor már szegmentálódik az egészséges gyerekekből álló csoport is:
- így kerül a nyurga, jó állóképességgel rendelkező a ciklikus mozgásokat (futás, úszás, kerékpározás) oktató edző kezébe,
- a jó fizikummal, erős csontozattal bíró az erősportok/küzdősportok (gerelyhajítás, súlylökés, súlyemelés, birkózás, cselgáncs) területein bontogathatja szárnyait,
- a kiemelkedő mozgáskultúrájú és koordinációjú a labdajátékok (labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, röplabda, tenisz, asztalitenisz) kiválóságává fejlődhet a későbbiekben,
- a benzingőz iránt érdeklődő a technikai sportok között találhatja magát (motorsport, gokart, repülőgép-modellezés).
A sportolás a hátrányos
helyzetű fiatalok, fogyatékkal élők számára a társadalomban való részvételt és
az egészség megőrzését egyaránt szolgálja.
A fogyatékkal élők
esélykülönbségeinek mérséklésére az
oktatás- és a foglalkoztatáspolitika
együttes lépéseire van szükség;
ellenkező esetben a társadalmi kirekesztettség
érzését elszenvedő csoportok között
(cigány népesség, hajléktalanok,
pszichiátriai és szenvedélybetegek) őket is "üdvözölhetjük”.
A
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium szerint a gazdasági
rendszerváltozással párhuzamosan a jóléti rendszerváltozás még nem történt meg
Magyarországon, a kormánynak tehát elsődleges célja ennek végrehajtása.
A
társadalmi beilleszkedés elősegítésének foglalkoztatáspolitikai módszerei,
eszközei között említést tesz az élethosszig tartó tanulás erősítéséről (a
felnőttképzésben részt vevők számának jelentős emelésével), ill. speciális
programok bevezetését látja szükségesnek a hátrányos helyzetű társadalmi
csoportok számára.
A testnevelés és a sport a
magyar, az európai és az egyetemes kultúra szerves része, a nemzeti
egészségvédelem alapvető eszköze, az ifjúság erkölcsi – fizikai nevelésének a
személyiség fejlődésének nélkülözhetetlen összetevője, a nemzettudat pozitív
formálója.
A testkultúra színvonala, az egészséges, sportos
életmód a nemzet létének, fejlődésének egyik pillére és a nemzet minden tagjának egyéni
érdeke. Társadalmi célkitűzéseinket csak testileg és lelkileg egészséges,
edzett emberekkel valósíthatjuk meg.
A polgárok sportoláshoz fűződő jogát az Alkotmány
mondja ki, s ennek a jognak a gyakorlati érvényesülését, a tisztességes játék
jegyében kifejtett sporttevékenység lehetőségét az olimpiai eszme, a mozgás
gazdag életmód terjesztését, terjedését, annak hagyománnyá válását a sportról
szóló 2004. éviI.
törvény rögzíti.
„Az Európai Unió forrásokkal közvetlenül a sportot
nem támogatja, azonban támogat olyan társadalmi célokat, melyek eléréséhez a
sport eszközként felhasználható (mint esélyegyenlőség, társadalmi kohézió
stb.).
Az Európai Unió népegészségügyi programja például
fontos szerepet szán a lakosság testedzése fokozásának, elterjesztésének. Ezek
a célok egyre inkább megjelennek a sportpolitika tervezési munkálatai során,
elsősorban magától értetődő jelentőségük miatt, továbbá, mert a sport így meg
tud felelni az európai uniós elvárásoknak, mely lehetőséget teremt erőforrások
bevonására is.
Az EU tervezési fázisainak megfelelően Magyarország
jelenleg készíti a 2007-2013-ig szóló fejlesztési tervét, az Európa Tervet,
melyhez a sportpolitikának és sportirányításnak is kapcsolódnia kell. " – Sport
XXI Nemzeti Sportstratégia”
A sportkörök egyik alapvető feladata a lakosság
egészségének védelme, ezen belül a megelőző egészségnevelés propagálása,
nevelése, és a lehetőségek biztosításához a sportolás, mint megelőző és
rehabilitáció lehetőségének megteremtése. Az urbanizáció a mozgásszegény életmóddal
is párosult, aminek negatív hatását a kisgyermekkortól az idős korig
felvilágosítással, programok, lehetőségek biztosításával szükséges megelőzni,
illetve javítani, amelyhez a sport lehetőségeinek szélesítése jó alapot kínál.
Kamaszkoromban a szűk
vidéki családi körből való kiszakadással kezdetét vette saját(os)
jellemformálásom, melyben dominált a pesti kollégista lét kivagyisága, valamint
a „csakazértismegmutatomhogytöbbettudokazegészségeseknél”.
Ebben volt minden: éjszakázás, alkohol, cigaretta.
A szocializáció szakaszai: (a szociális
tanulási folyamat)
-szoktatás (
kondicionálás)
-tanítás –
oktatás
-utánzás (imitáció)
-empátia
-azonosulás
(identifikáció)
-belsővé tevés
(interorizáció)
-önnevelés
A
szocializáció interakciók sorozatában zajlik, szerepek elsajátításával válik az
egyén a társadalom azon tagjává, amely megismerte önmagát és környezetét, és
ezen folyamat során elsajátította az együttélés normáit, szabályait.
A
szociális tanulás folyamatában közvetítő szerepet betöltő személyeket
ágenseknek nevezzük.
Ilyen
közvetítők a családtagok, az óvodai, az iskolai, a munkahelyi kollektívák.
A
szocializáció során formálódik az Énkép: azoknak a személyes
tulajdonságoknak az összessége, amelyeket az egyén önmagának tulajdonít
(Önmagáról kialakult kép). Lényege a személyiség önismeretében a környezet
visszajelzései alapján önmagamról alkotott összképben ragadható meg.
Kialakulása hosszú tanulási folyamat eredménye. Az énkép az egymást követő
élettani szakaszok folyamatában újabb és újabb minőségi változásokon megy át,
úgy válik egyre gazdagabbá.
Az
énkép fejlődése hasonlítható a horizontális tengelyű spirális íven történő
mozgásra: ezen íven haladva megfigyelhető a folyamatos fejlődés, ugyanakkor az
egymás felett elhelyezkedő pontok az ismételten megélt/átélt élethelyzeteket
szimbolizálják, amely megélés során az egyén újraértékeli, átértékeli a
szituációban való viselkedését, az abban szereplőkhöz fűződő viszonyának
alakulását; ezen tevékenység során énképe egyre részletesebb kifinomultsággal bontakozik
ki.
A
fiatalkori devianciák kialakulására a családi állapot hatása jelentős, a
rendezett családi élet, a család iránt érzett szeretet visszatartó hatású. A
kriminológiai kutatások szerint a bűnelkövetők között nagy számban találhatók a
társadalom perifériáján élők. Alkoholprobléma is gyakran fordul elő a szociális
ellátásra szoruló deprivált családok életében, ahol fokozottan vannak kitéve
frusztrációnak, feszültségeknek, és az alkoholt a stressz enyhítésére
használják.
A
kutatások megerősítik, hogy a devianciák fiatalkori kialakulását erősen
visszaszoríthatja az ép családi szerkezet és a szülőkhöz való pozitív
viszonyulás.
Bármely
deviancia megjelenése jelzés értékű, a család szerkezeti vagy működési
zavaráról ad infomációt, és újabb hibás mechanizmusokat generál.
„Szüleink
mentális és emocionális magvakat ültetnek el bennünk - magvakat, amelyek velünk
együtt fejlődnek és növekednek. Egyes családokban ezek a szeretet, a tisztelet
és a függetlenség magvai. Sok más családban azonban a félelemé, a kényszeré és
a bűntudaté.”
/Dr.
Susan Forward: Mérgező szülők. Háttér Kiadó 2000. 10-11.o./
A
deviáns viselkedés táptalaja lehet a bűnözésnek is. A bűnözés felfogható úgy
is, mint az általános szükségletek és értékek individuális kifejeződése a
társadalmi szabályozás hiányosságai miatt; és úgy is, hogy a társadalom egyes
tagjai nem képesek (vagy nem akarják) elfogadni a társadalom rendszerét,
törvényeit, normáit – ezek megszegésével, átlépésével az anómia (norma-,
értékvesztés) fogalmát testesítik meg.