Elkötelezvén - Az “ÚT” szociológiai szempontból - második rész
De volt benne más is:
teljesítménytúrák, hosszútávfutás.
Meg akartam mutatni, hogy a gyermekkori bélyeg (biológiai selejt) rossz
skatulya.
A Stigmatizációs elmélet (címkézéses
elmélet – interakciós elmélet) az 50-60-as években keletkezett amerikai-angolszász
elmélet, csúcspontját a 60-70-es évekre érte el; az elméleti szerint a
normaalkotás, normaalkalmazás és ezek társadalmi kontrollja eredményezi a
devianciát.
Elnevezése a stigma szóból származik:
orvosi
értelmezés: testi rendellenesség jelei
napjainkban:
adott egyén személyiségével kapcsolatosanjellemző
inkább (szégyen)
A stigma következménye:
- általában a
személy is elfogadja a címkéjét
- adott
címkével ellátott személynél gyakoribbá válik a deviáns viselkedés vagy annak
esélye
- a
stigmatizációval a személy olyan fejlődési pályán indul el, ahol a deviancia
olyan szintre fokozódik, hogy ez válik normálissá
- a
címkézés/stigmatizáció bizonyos kirekesztettséggel jár
- felbomlanak,
meglazulnak a korábbi kapcsolatok és nehezebben alakulnak ki újak
-
megtörténhet, hogy a hasonlóan címkézett emberek társaságát keresi
- kialakul a
másodlagos deviancia (elsődleges deviancia: normasértésre érkező társadalmi
kontoll következménye)
20 évesen találkoztam
először a harcművészettel Szekszárdon, a szülővárosomban.
Akkor „csak
shotokan karaténak” hittem, ahol végre elismerték testem erejét és
szívósságomat, de hamarosan a mögötte rejlő erkölcsi értékek is felsejlettek
előttem.
(Első karatés nyaramon
Drinóczi Tibor sempai-om megbízásából tartottam néhány edzést gyerekeknek;
olyan élményben volt részem, amely vágyat ébreszett bennem a folyamatos
fejlődésre: tanulni, hogy taníthassak. )
Két évvel később visszatértem Budapestre dolgozni és csatlakoztam
egy nihon
tai-jitsu-t tanuló csapathoz.
Tanultam a technikákat, a rendszert, az
etikai és erkölcsi normákat, és észre sem vettem, de elköteleződtem egy olyan
életforma mellett, ami azóta is meghatározza mindennnapjaimat.
/Az elkötelezettség okos
emberek szerint így definiálható: „elméleti és/vagy szívbéli meggyőződésből
eredő tevékeny odaszentelődés annak az útnak, amelyen járva minden „vándor” egyenlő velem, vagyis
potenciális (fele)barátom.”
Ez a megfogalmazás azért is szimpatikus, mert a
keleti harcművészetekben a technikai tanulás útját összekapcsolják a
lelki-szellemi-erkölcsi fejlődéssel: így kapja a „DO-úT” nevet./
Szubkultúra
A fennálló
társadalmon belül, önállóan létező kultúrák, melyekhez sajátos értékek és
normák kapcsolódnak:
-egyszerre pszichikai szükséglet, és egyszerre társadalmi,
gazdasági függvény
-valahova való tartozást/védelmet/státuszt biztosít
-sok mindenkinek ez az egyetlen kapaszkodója az életben
Szubkultúrák
szerepe:
-csoporthoz való tartozás
-kötődés
-kollektív felelősségadás
-biztosítják az embereknek a lehetőséget, hogy kipróbálhatják
magukat
-közvetíti a módszereket, technikákat
Szubkultúrák
jellemzői:
-mindig csoportosulás – kiscsoportokban alakul
-személyes interakción alapul
-differenciáltak külsőségekben, magatartásban
-identitása sajátos – kifelé konfliktusos
-sajátos erkölcsi kódex – hűségről/barátságról/emberi
kapcsolatokról
-a tagok között erős kapcsolat
-minél jobban kinézik őket, annál jobban összetartanak
A hazai és nemzetközi
edzőtáborokban sorra találkoztam olyan mesterekkel, akik nemcsak a más
stílusirányzatokban felfedezhető azonosságokra és különbségekre mutattak rá,
hanem igényüket fejezték ki a professzionálisan (értsd: nemcsak az adott
stílusirányzat technikai elemeit ismerő) képzett tanítványokra, utódokra.
Néhány évvel később tanítómesterem a Testnevelési Egyetem Rekreáció
szakára jelentkezett. Így néhány magasabb övfokozattal bíró társammal
együtt lehetőségem nyílt kipróbálni az edzések egy részében, mit tudok átadni
abból a tapasztalatból, amit vérrel-verejtékkel tanultam meg. Voltak
olvasmányaimból táplálkozó elképzeléseim (és az első néhány alkalommal ezekről
pozitív visszajelzést is kaptam), de éreztem, hogy fejlődésre van szükségem
ezen a téren.
A
szociális szerepek az egyén környezetéhez való társas kapcsolódásai,
interakciói mentén alakulnak, többnyire sztereotipek, szociálisan meghatározott
státusszal járnak együtt (Zeitlinger, 1991).
Egyidőben voltam tanító és
tanítvány:
a gyakorlás során felmerülő kérdésekre társaim
mesterem távollétében tőlem várták a megoldást, amelyeket később jó esetben
megerősített, vagy korrigált, rosszabb esetben hibásnak titulált.
Önnevelés:
a személyiségformálás egyik komponense, a személyiség társadalmi fejlődésének
kiegészítője, a nevelési folyamat belső (intim) oldala. Annyit jelent, mint én
tudatunk révén részt venni saját személyiségünk formálásában. Legfőbb
jellemzője a személyiség állandó tökéletesítésére való tudatos törekvés.
Az
„egész életen át tartó tanulás” fogalma meghaladja az „egész életen át tartó oktatás”
fogalmát: egy definíció, amely – ugyan még nem véglegesen – az egyéni
felelősséget helyezi a folyamat középpontjába.
A
másik ember vagy csoport észlelésében a nyilvánvaló "fogódzó” a velük együtt
átélt vagy a róluk szerzett élmény közvetlensége, elevensége, amelyet nem
steril információ formájában, hanem érzelmileg hangsúlyos emlékképek formájában
tárol emlékezetünk.A másokról nyert
előzetes vagy utólagos gondolati elemeket, ítéleteket és sztereotípiákat vagy
újabb benyomásokat mindig ezekkel az érzelmileg hangsúlyos emlékképekkel
együttesen dolgozzuk fel. Szinte észre sem vesszük a belénk épült akadályokat,
ezért tűnik számunkra más emberek észlelése csaknem "természetadta”
közvetlenséggel és biztonsággal rendelkezőnek, s ez a hiedelem már önmagában is
gyakori félreértések és félreértelmezések forrása lehet. Igazából túljutni
ezeken a félreértéseken és közelebb kerülni a másik ember valójához csak úgy
lehet, ha tudatosítjuk a társas megismerés észlelésbeli csapdáit és tudatos önkontrollal
küzdünk ellenük.
A szakmai bizonyosság és
bizonytalanság úgy járt karöltve egymással, hogy eközben az edzőterem (dojo)
léte is veszélybe került: az otthont adó intézmény egy jobb fizetési
kondíciókkal rendelkező sportág szakosztályának megnövekedett edzésigényét kívánta
kiszolgálni a csapatunk hátrányára.
A szerepteljesítés során többé-kevésbé meg kell felelni a szerepről alkotott társadalmi felfogásoknak, a szerepelvárásoknak.
A szereptanulás szakaszai:
• Anticipálás
• A kiegészítő szerepet vivők elvárásai
• Az azonos szerepet vivők elvárásai
• Egyénre szabott szerepvitel
A
vezetői szerep megközelítései:
•Vezetői alkalmasság és hatékonyság
•Vezető és csoportfunkciók
•Vezető és vezetettek interakciója
•A vezető, a feladat és a csoport
összeillése
Vezetői
alkalmasság és hatékonyság:
•Hajtóerő
•Őszinteség és becsületesség
•Vezetői motiváció
•Önbizalom
•Kognitív képesség
•Szakértelem
•Kreativitás
•Rugalmasság
Harcoltam.
A magam fejlődéséért, az
elért érdemeim elismertetésén keresztül a megbecsülésért,
a klub megmaradásáért,
az aktuális párkapcsolataimban az aktuális barátnőimmel a velük eltöltött túl
kevés idő miatt…
A
szerepkonfliktus forrásai:
• Konfliktus különböző szerepek között
• Egy szerepen belül eltérő elvárások
okozta konfliktus
• Nem megfelelő szerepilleszkedés miatt
Greene
írta az Énkifejezés és megküzdés kapcsán:
„Néha
elcsodálkozom azon, hogy mindazok, akik nem isznak, nem szereznek zenét vagy
nem festenek, hogyan tudnak az őrültség, a melankólia és a pánik elől
elmenekülni, amelyek pedig az emberi élet inherens részei”